Thursday, August 19, 2010

PEMBUANGAN SISA TOKSIK

Masalah pembuangan bahan  sisa toksik  dan bahan yang tidak boleh reput seperti plastik, kaca, dan aluminium wujud melanda negara kita pada masa kini. Masalah ini, kalau tidak dapat diselesaikan dengan segera, akan menimbulkan masalah pencemaran yang buruk. Banyak impak yang dialami oleh penduduk tempatan dan kesan-kesan ini mungkin berlarutan bagi tempoh masa yang panjang. Jadi, langkah-langkah berkesan hendaklah diambil dengan segera sebelum masalah ini semakin serius.

LANGKAH-LANGKAH UNTUK MENGATASI

Penguatkuasaan undang-undang

Langkah yang dapat dilaksanakan adalah dengan mewujudkan undang-undang yang baru dan menyeluruh. Setakat ini, kita mempunyai Akta Kualiti Alam Sekitar 1997 yang bertujuan mengawal aktiviti yang boleh menjejaskan kualiti alam. Namun belum terdapat akta khas untuk mengawal aktiviti yang boleh pembuangan bahan tidak mudah reput. Oleh itu, garis panduan yang khas dan terperinci tentang pengurusan pembuangan bahan tersebut mesti disediakan. Pihak yang membuang bahan ini di merata tempat harus dikenakan hukuman yang berat. Hukuman penjara pasti menjadi langkah pencegahan yang baik.


Mengadakan kempen kitar semula

Selain itu, untuk mengatasi masalah pencemaran yang semakin memburuk ini ialah dengan mengadakan kempen kitar semula bagi bahan-bahan yang tidak boleh reput seperti plastik dan lain-lain. Proses kitar semula ialah proses mengubah bahan-bahan buangan atau bahan-bahan yang tidak digunakan lagi kepada bahan-bahan baru yang berguna dan bernilai di pasaran. Sebagai contoh, botol-botol kaca yang terbuang dibersihkan, disteril dan digunakan semula. Dengan ini, bukan sahaja dapat mengurangkan masalah pencemaran oleh bahan-bahan yang tidak boleh reput ini, malah dapat menjimatkan sumber-sumber semulajadi yang digunakan untuk membuat botol kaca baru. Kerajaan harus mempergiatkan lagi kempen kitar semula di seluruh negara dengan menyediakan lebih banyak pusat pengumpulan bahan-bahan untuk dikitar semula di seluruh negara dengan menyediakan banyak pusat pengumpulan bahan-bahan untuk dikitar semula supaya rakyat lebih senang untuk mengitar semula dan memberikan semangat kepada orang ramai untuk mengitar semula.

Memanfaatkan kemajuan sains dan teknologi

Kemajuan sains dan teknologi juga dapat mengatasi masalah ini. Melalui penyelidikan dan pembangunan, kita dapat mengeluarkan barang yang mesra alam. Misalnya, bekas plastik yang mudah reput. Pinggan mangkuk mesra alam dibuat daripada sekam padi. Barang ini bukan sahaja tidak mencemarkan alam malah menyuburkannya. Teknologi canggih juga menghasilkan jentera yang mampu menghancurkan plastik, tayar, dan sebagainya menjadi serat halus. Dengan ini, bahan-bahan pencemar ini dapat diproses semula menjadi barang yang berguna. Kuantiti yang dibuang dapat dikurangkan.

KESAN-KESAN PEMBUANGAN BAHAN SISA TOSIK

Kesan terhadap kesihatan manusia

Kesan-kesan pencemaran ini banyak menimbulkan masalah terhadap hidupan-hidupan pada masa kini termasuklah kepada manusia sendiri. Bahan-bahan sisa toksik yang dibuang ke dalam sungai akan mengurangkan kandungan oksigen yang terdapat di dalam air. Hidupan air akan mati apabila memakan bahan beracun dari sumber air yang telah tercemar ini. Manusia juga akan mendapat penyakit yang serius jika mengambil sumber makanan dari hidupan air dan juga boleh mendapat penyakit atau masalah kesihatan yang teruk jika meminum atau mengunakan air yang tercemar. Selain itu. sampah sarap dan najis yang dibuang ke dalam air juga mengalakkan bakteria untuk terus membiak dan menjadi masalah kepada kehidupan di dalam air mahupun kepada manusia sendiri.

Sistem air bawah tanah tercemar

Loji pelupusan dan tapak pembuangan bahan tidak boleh reput harus dibina. Bahan-bahan bertoksik seperti minyak kotor, plumbum, dan sebagainya boleh menyebabkan pencemaran alam. Pembuangan racun serangga dapat menyebabkan pencemaran air. Sesetengah kilang akan memperuntukkan kawasan untuk pembuangan sisa-sisa kilang. Tetapi, apabila berlaku hujan lebat atau loji pecah, sisa-sisa ini akan terkeluar dan menyebabkan dua masalah iaitu, pertama ialah jika sisa ini mengalir di permukaan, maka ianya mengalir di dalam sistem saliran utama parit dan sungai. Masalah kedua pula ialah sekiranya sisa ini mengalir ke dalam sistem bawah tanah yang akan menyebabkan sistem air bawah tanah tercemar. Kedua-dua masalah tersebut akan merosakkan dan mencemarkan hidupan dan keadaan air itu sendiri.

KESIMPULAN

Banyak langkah dapat diambil untuk mengatasi masalah ini. Tidak kira apa-apa langkah yang diambil, langkah itu tidak akan mendatangkan hasil tanpa kejasama dari semua pihak. Oleh itu, semua pihak harus berganding bahu dalam usaha mengatasi masalah pencemaran yang buruk ini. Semua pihak mempunyai peranan masing-masing dan harus melaksanakannya dengan sempurna dalam menjamin kesejahteraan hidup masa kini dan generasi pada masa akan datang. Langkah-langkah tersebut dijadikan rujukan untuk mengatasi masalah ini dan masalah ini harus diselesaikan dengan secepat mungkin bagi mengelakkan daripada berlakunya perkara yang tidak diingini. Oleh itu, kerjasama dari pelbagai pihak amatlah dihargai dalam usaha mengatasi masalah ini. Selamatkan alam sekitar kita!.

16 comments: